Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Probleem met zumo 340LM

Probleem met zumo 340LM 08 Nov 2014 17:38 #1

• Nickel
  • Nickel's Avatar
  • Elite Member
  • Honda VFR1200X Crosstourer
  • Thank you received: 27
Vorig week zijn wij naar Normandie geweest en hebben de zumo 340lm van mijn vrouw meegenomen voor in de wagen met het idee dat het toestel recenter is dan onze 550 en dus misschien iets vlotter zal werken. Ola pola, kwamen wij van een kale reis terug.

Eerste bizar probleem, als wij het toestel via de usb aansluiting verbinden met de stroomvoorziening in de wagen slaat het toestel precies in laadstand of zoiets en is bijna niet meer aan de praat te krijgen. Zonder de stroomvoorziening werkt ie perfect. Op de motorstand met stroomvoorziening idem.

Bij aansluiten op 220V voorziening via dezelfde fiche maar de 220volt adapter van garmin werkt het toestel wel.

Bon.... na een aantal keren prutsen en soms wel en soms niet het toestele aan de stroom in de wagen in gang te krijgen kwam plots het scherm touch dot om het scherm te kalibreren. Na dit gedaan te hebben kwam plots de "klote" melding kan kaarten niet ontgrendelen en sedertdien kreeg ik deze melding niet meer weg en is het toestel eigenlijk onbruikbaar. Resetten levert geen resultaat op.
Heb ook al de laatste updates voor het toestel geïnstalleerd maar geen verbetering.

Met de laatste update van de kaarten te installeren 2015.3 is het probleem van de geblokkeerde kaart opgelost en werkt het toestel terug.

Blijft de vraag waarom dit toestel zo bizar reageert op stroomvoorzieing in de wagen via de usb aansluiting want je hebt geen andere mogelijkheid in de auto want de autosteun zelf is enkel de steun. Het staat trouwens ook zo in de handleiding voor het gebruik in de wagen.

Suggesties om dit probleem te vermijden in de toekomst bij gebruik in de wagen?

ps was ik effe blij dat ik mijn ouwe getrouwe 550 nog bij had als backup ;)
Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de moto, liefst nen Nonda.
Last Edit: 08 Nov 2014 17:39 by Nickel.
The administrator has disabled public write access.

Probleem met zumo 340LM 09 Nov 2014 14:03 #2

• Jopet
  • Jopet's Avatar
  • Premium Member
  • Kymco Xciting 500 Ri ABS
  • Thank you received: 8
Hoi Nick,

Misschien een probleem met de kabel of in de stekker, in de kabel of stekker kan er een slecht contact zitten die misschien voor al die moeilijkheden zorgt, heb je al eens met een andere kabel/stekker geprobeerd?

Groetjes,
Jo
Yamaha RD 50 & Honda MT 50 als 50cc motorfiets -
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS

Probleem met zumo 340LM 09 Nov 2014 14:30 #3

• Effem
  • Effem's Avatar
  • Senior Member
  • KTM 1190 Adventure
En heb je de kabel gebruikt die origineel bij het toestel zat ?

Probleem met zumo 340LM 09 Nov 2014 15:17 #4

• Nickel
  • Nickel's Avatar
  • Elite Member
Neen nog geen andere kabel gebruikt. Was zeker niet de originele, k weet zelfs niet meer of er een kabel bij zat bij die gps. Is een usb kabel naar mini usb. In de auto gebruik ik wel een fiche die van de orignele auto-aansluiting gaat naar 2 usb fiches en dan een usb kabel.
Heb momenteel geen gewone omvormer 12volt autofiche naar mini usb. Zal eens zoeken en zo één proberen.

Op dezelfde usb omzetter (2x usb) zat wel mijn coyote en die deed normaal, kon natuurlijk kabels niet wisselen want die coyote is micro usb.
Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de moto, liefst nen Nonda.
Last Edit: 09 Nov 2014 15:23 by Nickel.

Probleem met zumo 340LM 21 Nov 2014 09:29 #5

• Nickel
  • Nickel's Avatar
  • Elite Member
Heb originele kabelke dat er bij zat terug gevonden. Zal het eens daar mee proberen als het lang genoeg is want daar vrees ik beetje voor. Hou jullie op de hoogte.

Probleem met zumo 340LM 22 Nov 2014 23:36 #6

• pat__
  • pat__'s Avatar
  • New Member
Hallo,
Als je een apparaat in een moderne wagen aansluit via usb wordt dat gezien zoals bij een computer. Om op te laden of om de bestanden bij te werken.
Als je je gps aansluit op de computer geeft hij ook aan dat ie aan het opladen is en kan je wel de opgeslagen gegevens bekijken maar er niet mee werken.
Indien je een drager met muziek aansluit via usb, omdat die anders geconfigureerd zijn, zal de radio uw muziek van de drager afspelen in de auto.

Probleem met zumo 340LM 23 Nov 2014 17:15 #7

• Nickel
  • Nickel's Avatar
  • Elite Member
pat__ wrote:
Hallo,
Als je een apparaat in een moderne wagen aansluit via usb wordt dat gezien zoals bij een computer. Om op te laden of om de bestanden bij te werken.
Als je je gps aansluit op de computer geeft hij ook aan dat ie aan het opladen is en kan je wel de opgeslagen gegevens bekijken maar er niet mee werken.
Indien je een drager met muziek aansluit via usb, omdat die anders geconfigureerd zijn, zal de radio uw muziek van de drager afspelen in de auto.

Ok, hoe moet ik die zumo 340lm dan aansluiten in de wagen ?

Probleem met zumo 340LM 25 Nov 2014 19:03 #8

• Jopet
  • Jopet's Avatar
  • Premium Member
Ik denk dat Pat de bal volledig mis slaat, je sluit de GPS niet rechtstreeks aan op de usb van de auto maar je steekt toch de usb kabel in de 12v stekker die in 12v contactdoos/sigarettenaansteker van de wagen gaat....

Groetjes,
Jopet
Last Edit: 25 Nov 2014 19:07 by Jopet.

Probleem met zumo 340LM 25 Nov 2014 20:30 #9

• Nickel
  • Nickel's Avatar
  • Elite Member
Jopet wrote:
Ik denk dat Pat de bal volledig mis slaat, je sluit de GPS niet rechtstreeks aan op de usb van de auto maar je steekt toch de usb kabel in de 12v stekker die in 12v contactdoos/sigarettenaansteker van de wagen gaat....

Groetjes,
Jopet

Inderdaad, van daar dat mijn vraag was hoe je dan wel je gps zou moeten aansluiten, er worden hier waarschijnlijk 2 dingen door elkaar gehaald.

Probleem met zumo 340LM 14 Dec 2014 14:18 #10

• Nickel
  • Nickel's Avatar
  • Elite Member
Ik heb nu het origineel usb kabelke van garmin gebruikt via usb in de wagen. Helaas zelfde effect. Bizar, als ik hem aan de garmin lader leg op het stopcontact via usb kan ik perfekt de gps gebruiken.

Ik vermoed dat het te maken heeft met de fiche die de 12volt aansluiting van de wagen omzet naar de usb fiche, heb al ene gebruikt die van RAD komt en ene van de coyote maar zelfde verhaal.

Ik zal eens kijken voor zo'n 12 volt stekker die rechtstreeks naar een mini usb fiche gaat, misschien lukt het daar mee? Zo niet dat weet ik het niet meer....

Probleem met zumo 340LM 16 Dec 2014 04:15 #11

• Jopet
  • Jopet's Avatar
  • Premium Member
Heb je al eens geprobeerd of je hetzelfde probleem hebt in een andere auto?

Groetjes,
Jopet

Probleem met zumo 340LM 16 Dec 2014 09:13 #12

• Nickel
  • Nickel's Avatar
  • Elite Member
Jopet wrote:
Heb je al eens geprobeerd of je hetzelfde probleem hebt in een andere auto?

Groetjes,
Jopet

Neen Jo maar goeie tip, zal ik eens uitproberen.

Probleem met zumo 340LM 22 Dec 2014 09:58 #13

• Nickel
  • Nickel's Avatar
  • Elite Member
Ik heb een 12voltstekker gekocht die rechtstreeks naar mini usb fiche gaat en met deze werkt het perfekt.

Het zit hem dus in de omzetting via de usbstekker die in de 12volt aansluiting wordt geplaatst. Heb er al 2 verschillende gebruikt en beide geven het zelfde probleem.

Enfin, ik kan weg via de aangekochte 12volt stekker. Bedankt om mee te denken.

Probleem met zumo 340LM 21 May 2015 16:26 #14

• Nickel
  • Nickel's Avatar
  • Elite Member
De oorzaak van mijn (ondertussen opgelost) probleem zou het volgende (gelezen op een ander forum) zijn. Kan misschien nog voor anderen interessant zijn ook.

"Een USB kabel bevat verschillende draadjes. Enkele daarvan zijn puur voor stroomvoorziening, de rest is voor data transfer. USB kabels die puur gemaakt zijn om op te laden hebben die data transfer draadjes niet (om kosten te besparen). Wanneer een gemiddeld garmin toestel een USB herkent met data transfer capabiliteit gaat die ervan uit dat je data wil transfereren en zet die zich idd in "data-modus" en kan je het toestel niet verder gebruiken.
Met een pure oplaadkabel gebeurt dat niet."

Met dank duibhce Kaelann voor de info
Time to create page: 0.050 seconds